Thursday, October 22, 2009

tolong jangan sebut perkataan itu...saye elegik ok!

DITAIP INDAH2 OLEH LuVidA^^ KETIKA JAM 11:18 AM
salam semua.
hari ni dokter ida nak bercakap mengenai alahan/elergik ok..
*bercakap ke merepek?huhu*

kite pergi kepada fakta dahulu.


ape itu alahan?


Sistem imunisasi badan menjadi terlalu sensitif kepada satu atau
lebih bahan dalam persekitaran yang biasa dan tidak membahayakan
seperti debunga, habuk malah makanan.

ape terjadi kalau kite kene alahan?


berlaku tindak balas imun, seterusnya mengakibatkan
gejala-gejala dari yang ringan (contoh : hidung dan mata berair, bersin,
gatal-gatal) hingga teruk (contoh : sesak nafas, ruam, kejutan anafilaktik
iaitu tindak balas alergik yang melampau dan umum).

ada banyak jenis alahan...antaranya :

1) alahan pernafasan -
sel-sel imun yang terdapat di dalam saluran pernafasan terdedah kepada alergen-alergen yang disedut setiap hari (contoh : debunga, kulapuk, hama debu dan daripada binatang peliharaan)

2) alahan makanan - menyebabkan bibir, kerongkong, muka dan lidah menjadi bengkak/sembap selain perut meragam, muntah, kejang, ruam, ekzema dan lelah. Contoh makanan yang biasa menyebabkan alahan adalah susu, soya, telur, kekacang, gandum, ikan dan kerang.

3) alahan serangga


4) alahan ubat

5) alahan kulit


untuk artikel penuh...boleh bace
di sini atau teruskan meng 'google' ok...
pesanan dari dokter yang tak bertauliah. =p

pengalaman ida sendiri....ida memang sangat elergik pada habuk...
kalau kemas bilik...sapu bilik mesti nak terbersin...
(banyak kali lak tu...serabut betol)
so...zaman2 h1n1 aritu..kompem la ida kemas bilik pakai mask.


satu lagi...aritu bibir ida bengkak2 dan mengelupas....*kalah angelina jolie da kot*
mule2 ida biar je..ingat mengelupas biase...tapi bile seminggu tak ilang, ida pon pegi la pusat kesihatan uitm.
jumpe dokter, die cakap ida elegik makan!
lorrr.....sejak bile ida elegik2 bagai ni?? tak tau la plak...
bile ida tanye..."dokter...apekah makanan yang menyebabkan saye elegik ini?"

dokter tu jawap ape....nak tau?? "ha...itu saye tak tau...kene check kat tempat lain"

laaa??? tempat mane lagi...tak paham betol lorr....kan dah datang jumpe dokter ni..takkan nak tanye dukun lak?
hehehhe~~

pikir punye pikir...setelah selidik ngan kawan2...rasenye ida silap makan sardin...dalam sandwich yang member bagi...tak tau betol ke tak...
*selama ni telan sardin ok je..tak paham..tak paham*


ok la...sampai sini dulu.... adik ida dulu mase kecik2...die elegik ngan santan..
tak bole makan lemak nanti gatal2...skrang da besar ok plak..
tapi ngan susu memang die elegik...huhuu..
korang ade yang elegik ngan pape tak??
lagi 1...ida elegik asap okok...busukkk woooo~~

sekian, babai....

credit to : http://www.geocities.com/garamterapi/Alergi.htm



6 KATA KAU:

cik intan (◡‿◡✿) said... [Reply]

.alergic dgn ida
.sekian! ;p

LuVidA^^ said... [Reply]

intan,

errrr.....ida mane?

ida nerina ke?

=p

n0n0n said... [Reply]

alergik ngan asap rokok?wakakakaka....kne isap rokok jauh2 la aku mcm ni...kataku sbg seorang perokok tegar...ayark

LuVidA^^ said... [Reply]

nonon,

memang pon...

hee...

bile nak jumpe agi non?

n0n0n said... [Reply]

tak tau la cik ida oi...aku bz giler ni...siang malam asyik keje je cari harta...mauahahahahahahaha....dh banyak dan bersepah duit aku nnt kut baru ade masa...huhuhuh

LuVidA^^ said... [Reply]

nonon,

cehhsss!!

takpe la...da orang bz..kalah PM..x pe2...huhuu...kumpul harte then banje ida k =p

Post a Comment

terima kasih atas komen-komen yang diberikan.
=D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

♥♥ Luvida ♥♥ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea