Thursday, September 10, 2009

10 tip Berpuasa Segar, Sihat & Cantik

DITAIP INDAH2 OLEH LuVidA^^ KETIKA JAM 3:01 PM
arini ida nak share tips..
kalau korang beli majalah remaje isu 1 Sept..sebenarnye ade 20 tips.
tapi ida share 10 je ek...?
(penat woo....nk taip banyak2..laallaa)


***********************


1. Meskipon kamu sudah tidak berasa haus setelah berbuka, cuba ikhtiarkan untuk minum 8 - 10 gelas air kosong.

2. Untuk keperluan kalori tubuh, kebiasaannye perempuan memerlukan kalori sekitar 1900, lelaki pula sekitar 2100. Kalori - kalori ni bole diperolehi daripada makanan dan minuman yang kamu makan ketika sahur and berbuke.

3. Makanan yang dimakan mesti mengandungi 50 % karbohidrat, 25 % lemak, 10-15 % protin, vitamin dan mineral secukupnye.

Karbohidrat - nasi, kentang, mi atau jagung.
Protin - daging, ikan, tempe, tauhu.
Vitamin & mineral - sayur, buah-buahan (kale kuning, hijau tua & merah)



4. Ketika berbuka, makanan hendaklah di makan secare bertahap..dan bukan skaligus. Mulai dengan menikmati makanan ringan atau air yang manis2...terutama kurma dan buah. Lepas tu, baru diikuti dengan makanan lain.

5. Untuk mengelakkan masalah sembelit, disarankan untuk minum lebih air kosong, buah dan sayur.

6. Jangan tinggal sahur, sebab sahur bekalkan tenaga untuk sepanjang hari berpuasa. Elak tidur lepas sahur.

7. Bagi yang bertubuh besar, elak makan makanan yang kolestrol tinggi and terlalu manis.

8. Senaman boleh memenatkan. Tapi apekata lakukan senaman cuma kurangkan waktu senaman dari yang biasa. Mungkin boleh pergi ke bazaar dengan berjalan kaki?


9. Muke nampak pucat dan tak bermaya? Ape kate serlah kejelitaan dengan mekap yang tipis, tak perlu la terlalu tebal macam biase. Cukup sekadar celak, pemerah pipi dan lip gloss.


10. Untuk elak mulut berbau waktu puasa, elak makan makanan yang beraroma contoh : bawang putih dan petai. Lebihkan minum air kosong untuk elak risiko mulut berbau.


sumber : remaje 1 sept.

credit gamba : google.




4 KATA KAU:

Anonymous said... [Reply]

yeay.saya arini dan ari lain suka berjalan ke bazar.heee

LuVidA^^ said... [Reply]

- xde name

sape ni..
hehhee..
eleyy ida pon ari2 jalan kaki..g DC
=P

::AnEp:: said... [Reply]

nice tip..thnkz

LuVidA^^ said... [Reply]

anep...u r most welkam..
tips copy paste je

Post a Comment

terima kasih atas komen-komen yang diberikan.
=D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

♥♥ Luvida ♥♥ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea