Tuesday, April 14, 2009

tiap2 bulan....normal ke?

DITAIP INDAH2 OLEH LuVidA^^ KETIKA JAM 10:08 PM
luvida: saket piod :((
abe din: nape syg skt piod?
luvida: sbb skt la!
abe din: x, abg ade jugak bace, kdg tu ada org yg skt piod, ada yg tak skt, tp x ckp pn sbb ape. slh mkn ke? msuk angin ke? hee tu tnye
luvida: la..skt piod mmg ada skt die. x kne ngena ngn msuk angin atau slh mkn. name die sgugut phm? tarik tge.

(hahha..ni la sms saye ngn abe din td..lawak je die tu. da bape taun kapel pon x khatam lagi bab piod emhh)

abes mukadimah. sbnr nye nk cte bab senggugut.td saye google. ni la saye dapat. selamat membace ye para gadis/wanita.

************************************************************
1.

Senggugut atau "period pain" kerapkali dialami oleh wanita ketika kedatangan haid . Peringkat ringan senggugut biasanya akan mendatangkan gejala seperti sakit perut yang tidak melampau dan kitar daid yang tidak menentu.Senggugut yang dialami di zaman remaja atau sebelum berkahwin kadangkala boleh hilang selepas berkahwin namun sesetengah kes ia boleh kekak dan menjadi lebih serius.

Senggugut yang lebih serius pula akan berlarutan hingga mendatangkan masalah lain seperti kemandulan. Apakah yang menyebabkan senggugut berlaku?Pengeluaran sejenis bahan - prostoglandin secara berlebihan akan menyebabkan kesakitan yang dirasai ketika senggugt.Otot rahim akan mengecut (contraction) dengan lebih cepat.Apakah pula yang menyebabkan pengeluaran bahan kimia ini?

baca artikel penuh kt --> sini

2.

PMS merupakan himpunan simptom. Lebih dari 200 simptom berbeza telah dikenal pasti, tetapi tiga simptom paling menonjol adalah mudah terganggu (irritability), ketegangan, dan dysphoria (murung).Simptom sebenar dan tahapnya berbeza antara seseorang wanita dengan wanita. Kebanyakanwanita dengan sindrom prehaid mengalami hanya sedikit dari masaalah tersebut. Simptom berikut juga boleh disandarkan kepada PMS:

  • Perut kembong
  • Kejang perut
  • Payu dara bengkak atau sensitif
  • ketegangan atau bimbang (anxiety)
baca artikel penuh kat --> sini

3.

petua org dulu-dulu kat --> sini

ada banyak lagi la kalau nak, google la ye..hee..tapi petua tu payah la nk amal.

kadang tu nk gune bahan2, mane nk dapat. saye biase tido aje. x pon telan panadol..

ataupon tuam pewot ngn air suam.

;D


credit: melur.com + wikipedia.com + rcentre.utm.my

7 KATA KAU:

♥ cik intanurulfateha ♥ said... [Reply]

.hmm peyed i x btul la
.2 ari lepas ade
.skng x de
.suppose 28hb april neh bru dtg
.sbb last month dtg 28mac
.tp da dtg awal
.risauuuuu laa (T.T)

luvida said... [Reply]

em..bab dtg awl tu bese la..
i pon penah dtg awl seminggu..
hee..
dulu akhir bulan, skg tgh2 bulan lak..
dun wory la sis.
okeyh??
;D

luvida said... [Reply]

tp i pasan gak..
rase baru je lagi u ckp aritu piod.
tgk2 smlm ckp piod lg.
cpt betol?
.......

:: G~JIE :: said... [Reply]

ni ape yg kte denga laa..
org kate...
sakit senggugut ni akn ilang after kawen..
so..kawen lah cepat2 yer wahai sume pompuan yg mengalami masalah ini..
hehe..

p/s: stakat ni kte x kne senggugut..so kalo kawen lmbt sket xpe la..hehehe...

luvida said... [Reply]

g-jie dear

haha ingt ye ye je die nk bg petua.
kawen cepat ye?
adeh.
mmg da gatal sgt da ni..tggu mase je.:P

tol ke anda nk kwen lmbt cket??
:)

:: G~JIE :: said... [Reply]

laaa...
siyes ni..tu mmg petua..
sy x tpu kamuuu...

mak sy kate..
dlu kakak sy senggugut yg agak truk..
pas kawen..
tros x sakit dah..
(KISAH BENAR)

p/s: bkn nk kawen lmbt...tp..erm~

luvida said... [Reply]

ye ke g-jie..
em..ikot org jugak kot.
petua jangka mase pendek tade ke?
hehehhehhee...

Post a Comment

terima kasih atas komen-komen yang diberikan.
=D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

♥♥ Luvida ♥♥ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea