Thursday, July 23, 2009

sonoknye budak2 balik bercuti.....

DITAIP INDAH2 OLEH LuVidA^^ KETIKA JAM 12:20 PM
KUALA LUMPUR - Dua kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) masing-masing di Permatang Pauh, Pulau Pinang dan Seri Iskandar, Perak diarah tutup seminggu berikutan penularan wabak selesema babi (H1N1).

Kampus UiTM Permatang Pauh yang mempunyai 5,000 pelajar ditutup mulai semalam ekoran 10 kes H1N1 membabitkan kumpulan pelajar yang telah dikuarantin sejak lima hari lalu.

Bagi kampus Seri Manjung, sebahagian besar daripada 10,000 pelajarnya mula balik ke kampung masing-masing semalam selepas Jabatan Kesihatan negeri mengarahkan ia dikosongkan selama seminggu mulai hari ini.

Sebelum ini kampus UiTM Lendu, Melaka diarah tutup selama sembilan hari mulai 8 Julai lalu selepas 13 pelajarnya dijangkiti H1N1.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Pulau Pinang, Phee Boon Poh berkata, kesemua 10 mangsa H1N1 dari kampus UiTM Permatang Pauh kini menerima rawatan di Hospital Seberang Jaya.

Beliau berkata, mereka telah dikuarantin bersama 300 pelajar lain yang mengadu demam, selesema dan batuk sebelum diambil sampel darah masing-masing untuk diuji.

"Buat masa ini seramai 280 lagi pelajar diarah menjalani kuarantin di asrama atau rumah," kata Boon Koh pada sidang akhbar di sini semalam.

Di Seri Iskandar pula, Exco Kesihatan Perak, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, tindakan menutup kampus UiTM itu diambil selepas 280 pelajar disahkan menghidap penyakit seperti influenza (ILI).

"Kita sudah menghantar sampel darah masing-masing dan keputusan sama ada mereka dijangkiti H1N1 atau tidak akan diketahui dalam tempoh 24 jam," jelasnya.

Sementara itu di Kuala Lumpur, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, sebanyak 44 kes baru H1N1 dikesan semalam dengan tiga kes import dari Brunei manakala 41 kes jangkitan tempatan.

Menurutnya, ia menjadikan keseluruhan 921 kes wabak itu di Malaysia dengan 572 (62 peratus) adalah kes import manakala 349 (38 peratus) kes jangkitan tempatan.

"Seorang mangsa masih dirawat di ICU (Unit Rawatan Rapi) Hospital Sungai Buloh dengan keadaannya beransur pulih," ujarnya.

Wabak H1N1 di peringkat global sudah menjangkiti 143,726 mangsa di 153 negara dengan 812 kematian.



p/s : wah......rindu sri iskandar...tempat saye berdiploma dulu....kehkeh.....mintak2 la kampus induk ni slamat...sobs~!

sumber : kosmo online

UPDATE : pada 23 july 6.40 ptg
UiTM kampus Dungun pon telah ditutop..
sumber --> rumet..ex uitm dungun. :P


4 KATA KAU:

intanurulfateha said... [Reply]

.huhu rsenye japg cmpus induk lg dhsyat :P

LuVidA^^ said... [Reply]

-intan

tu la..cni ag ramai..org mcm2...tatot2...(dlm ati..wah hepinye...kalu cuti..hua)

Anep™ said... [Reply]

spe x suke kalau dpt cuti..huhu..

LuVidA^^ said... [Reply]

-anep

yeyee....sume org harus gumbira bile bercuti..balik kg halaman :D

Post a Comment

terima kasih atas komen-komen yang diberikan.
=D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

♥♥ Luvida ♥♥ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea