Monday, July 6, 2009

x mo dpt laki tua!!!~~

DITAIP INDAH2 OLEH LuVidA^^ KETIKA JAM 2:38 PM
Orang2 lame kite, mcm2 pantang larang..aritu balik uma..mcm2 kene tego.
ni x ley wt..tu jgn wt...huhu.
kt bwh ni ade antara list pantang larang orang melayu...tradisional.
yg di 'bold' adelah yg saye penah dgr.....yg laen2 sume x penah.
jum...check it!~~

Pantang Larang Wanita Hamil



1. Dilarang mencaci atau menceritakan kecacatan, dikhuatiri anak yang bakal lahir juga akan cacat.

2. Dilarang memukul, mendera atau mencederakan mana-mana binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahir mengalami kecacatan.

3. Dilarang memaku, memahat, mengail atau menyembelih binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahit bibir terbelah atau mengalami kecacatan.

4. Dilarang bergaduh dengan ibu mertua, dikhuatiri mengalami kesulitan ketika melahirkan anak.

5. Dilarang makan sotong, dikhuatiri menghadapi masalah ketika bersalin. Anak mungkin tercerut tali pusatnya.

6. Dilarang mencerca atau melihat sesuatu yang ganjil, dikhuatiri akan kenan.


7. Dilarang minum air tebu atau kelapa di awal kehamilan, dikhuatiri anak akan gugur.

8. Dilarang melihat gerhana, dikhuatiri anak mendapat tompok hitam atau bermata juling.

9. Dilarang melangkah kucing yang sedang tidur, dikhuatiri mata anak tertutup seperti kucing yang sedang tidur.

10. Dilarang menyusup di bawah penyidai, nanti anak akan terencat.

11. Dilarang makan makanan yang berakar seperti pegaga, nanti terlekat uri.

12. Dilarang tidur waktu tengahari, nanti kepala anak akan menjadi besar.



Pantang Larang Untuk Lelaki


1. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.

2. Dilarang kencing atas busut, dikatakan buruk kemaluan.

3. Dilarang mengintai orang mandi, nanti mata ketumbit.

4. Dilarang tidur di tengah padang, nanti emak mati.

5. Dilarang ketawa waktu Maghrib, nanti datang hantu.

6. Kalau tidak tahan berpanas, nanti tunang dilarikan orang.



Pantang Larang Ketika Makan


1. Makan pedal ayam, akan mengantuk ketika bersanding.

2. Makan tidak basuh pinggan, nanti lambat dapat menantu.

3. Makan pisang kembar, akan beranak kembar.

4. Makan waktu Maghrib, makan bersama hantu.

5. Makan sisa anak, anak akan degil.

6. Tidur selepas makan, nanti perut buncit.

7. Makan sambil berjalan, dapat penyakit perut.

8. Bila makan, pinggan tak boleh diletak atas riba, nanti suami diambil orang.

9. Jangan makan nasi di senduk, nanti payah rezeki.

10. Makan bertindih pinggan, akan beristeri dua.

11. Makan telur tembelang, mendapat penyakit barah.

12. Makan dalam pinggan sumbing, dapat anak bibir sumbing.

13. Makan dalam belanga, dapat anak rupa hodoh.

14.Makan berlunjur,akan jadi pemalas.

15.Makan mencangkung, payah dapat rezeki.



Pantang Larang Ke Atas Perempuan


1. Dilarang menyanyi di dapur, nanti kahwin orang tua.

2. Dilarang menjahit di badan, nanti tidak lepas hutang.

3. Dilarang memakan leher ayam, nanti leher terkulai di pelamin.

4. Pantang bangun lewat, nanti sukar mendapat jodoh.

5. Dilarang makan nasi kerak, nanti mendapat anak bodoh.

6. Dilarang mencari kutu ditangga, nanti kahwin orang tua.

7. Dilarang mencucuk jarum pada waktu malam, nanti didatangi sial.

8. Dilarang bercermin di depan cermin retak, nanti wajah pucat di malam pertama.

9. Dilarang pakai baju basah, nanti badan naik kurap.

10. Pantang berbual di tangga, nanti dipinang orang di serambi rumah sahaja.

11. Dilarang makan bertindih pinggan, nanti menjadi madu orang.

12. Tak boleh menyapu nasi pada waktu malam, nanti pendek rezeki.

13. Dilarang mengerat kuku waktu malam, nanti datang sial.

14. Dilarang makan berubah tempat, nanti berkahwin ramai.


15. Dilarang meletak pinggan di tapak tangan ketika makan, dikhuatiri nanti akan merampas suami orang.



Pantang Larang Kanak-Kanak


1. Dilarang duduk atas bantal, nanti punggung terkena bisul.

2. Tak boleh memotong kuku waktu malam, nanti pendek umur.

3. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.


4. Tak boleh jelir lidah, nanti lidah terpotong.


5. Makan kepala ikan, nanti menjadi bodoh.

6. Dilarang mengangkat kaki ketika meniarap, nanti emak mati.

7. Tak boleh menunjuk pelangi, nanti jari kudung.


8. Tak boleh makan dalam gelap, dikatakan makan dengan iblis.

9. Dilarang bermain atau keluar rumah waktu senja, nanti disorok hantu.

10. Tak boleh gigit kain, nanti gigi berulat.

11. Hempedal ayam tak boleh dimakan, nanti susah bersunat.

12. Dilarang bercakap dalam tandas, nanti mata ketumbit.


mase lam kete, ade adi...(adik saye yg kck dajah 2) n ade abah...serta 2 org lagi adik saye.
ade pelangi.
so saye tnjuk la.."tu...tgk..pelangi cantek gile"

tibe2 adi bersuare "jgn tnjuk pelangi ngn jari telunjuk la...x bole!"

pastu....ktorg sume blur2...

"adi...mne ko tau ni...sape cakap? ustazah ke....nape x bole?" kate ajis..si abang dajah 6. (bersungguh2 die tanye adik nye)

em..
then abah senyum..smbil kate "bkn ustzh la..zmn dulu mmg cmtu..kalau tnjuk ngn jari telunjuk nnti jari kudung"
hah????ooo...so kene gune ibu jari...or jari antu?phm la..~

huhu....so amacam....ade yg ikot ke....zmn2 moden ni?
ekekkekkee....

sumber asal : http://intim.wordpress.com/2007/06/27/pantang-larang-orang-melayu-tradisional/

18 KATA KAU:

azizan4444 said... [Reply]

bnyaknye pantang larang.btol ke intai naik ketumbit?hee

cm bez je intai tu.hak3

luvida said... [Reply]

- azizan

huu...yg ade ketumbit tu..msti owg ckp..
"hah ko ngendap sape td?"

heee x psl2 je...lalaa~

Nama.saya.Mel said... [Reply]

nape pntg larang pompuan byk psl kawen? haha

luvida said... [Reply]

- nama.saya.mel

hehee..ntah la kn?
sbb nk bg pmpuan dpt laki yg bgus2 kot..
ngeee

°šYąňáĐyą° said... [Reply]

laki tua xp.janji fulus :P

Ady Syam said... [Reply]

pergghh banyaknya petua dia... nice info luvida!!!! chaiyok!!!

luvida said... [Reply]

- sya

fulus?he..betol2..
ade x dato' or tan sri yg nk kt i ni??
:D

luvida said... [Reply]

- bro ady

hahakk..sile2 berpantang ek..
heee...info ni saye cilok je..ade byk lg..xlarat nk copy :P

Cik Qemm said... [Reply]

mcm2 pantang larang ni.susah la nk ingat sume :P

luvida said... [Reply]

- cik Qemm

save je page ni..agak2 x ingt, nnti ley view agi.
hahahhaha~ :P

farhana rahim aka paan said... [Reply]

haha..
kdg2 aku rasa ada sebahagian pantang larang yg better be follow.. tetapiiii, kebanyakannya adalah mengarot!! HAHA :))

salam perkenalan ;)

luvida said... [Reply]

- farhana rahim aka paan

huhuiii..salam kenal2 ek.
ngarot kn wak?
mcm2 la...

"Tak boleh gigit kain, nanti gigi berulat."

hakhakahakakkak!!~~

Danish Andzar said... [Reply]

huh..mcm2...

luvida said... [Reply]

- danish

hikhik..mcm2 eh..ntah la...:P

ezad said... [Reply]

kui kui... ucuk... hm... ezad ase btul psal pntang nie.... sbb ezad pnah tng0k rmai org kudung jari.. sbb tnjuk plangi hahah... nway psal potong kuku lak nth ek.. sbb dulu2 xde lampu kn gelap nak potong kuku tp0tong jari.... kekadang pantang ni utk org2 dulu lbih bjage-jage tu je.... xlebih.... nway ida tu pantang la ckit mam jer0k tu.. baye bnyk asid... hehe

luvida said... [Reply]

- ezad

yeyee je tgk org kudung ek.huhuu..
tol tu..utk org dulu2 gune..utk didik ank cucu dorg..hee :)
.
.
erkk..jeruk x ley. tu faveret.
asid pe yg byk tu..sulfurik ke?
:P

meo188 said... [Reply]

erm, byknye pantang larang... :p

luvida said... [Reply]

-meo 188

hekhek..de byk agi wak..saye x copy sume :P

Post a Comment

terima kasih atas komen-komen yang diberikan.
=D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

♥♥ Luvida ♥♥ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea